Manifest voor een libertaire beweging
12 10 2024
Soeverein. Sociaal. Seculier. Ecologisch.
Voor een politiek als wetenschap van de vrijheid.
Dit manifest is bedoeld om diegenen die een links libertair politiek project willen starten van wat munitie te voorzien - en zo een kleine bijdrage te leveren aan de broodnodige politieke verandering in Nederland.
Want de roerige jaren zestig liggen alweer ver achter ons, maar echte alternatieven voor een democratie die in dienst is van een kleine liberale elite wisten we sinds die tijd nog niet te formuleren - laat staan te realiseren.
Mei '68 schafte weliswaar een aantal dingen af; patriarchaat, fallocratie, misogynie, nergens op gebaseerde autoriteit, religie etc. maar slaagde er nooit echt in een levensvatbaar alternatief te schetsen. En natuurlijk wil niemand terug naar een maatschappij waarin mannen de overhand hadden over vrouwen, of waarin nergens op gebaseerde autoriteit voor ons bepaalde wat we moesten denken of doen en natuurlijk is het goed dat de invloed van de kerk op het privéleven van individuen ver is teruggedrongen, maar we zijn een beetje doorgeschoten. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, maar gelijkwaardig; er is een duidelijk verschil waarneembaar tussen mannen en vrouwen - en dat verschil is niet alleen uiterlijk. Autoriteit, wanneer die gebaseerd is op talent, kennis en ervaring is onmisbaar voor een goed functionerende samenleving en een vorm van spiritualiteit (oftewel: 'zaken die de geest betreffen') is essentieel voor iedere sterke cultuur, voor ieder volk en dus voor iedere staat.
Inmiddels is een deel van de mensen die ooit enthousiast waren voor een vreedzame revolutie tegen de gevestigde orde... zelf onderdeel geworden van die gevestigde orde. En het vervelende van macht is dat het altijd corrumpeert - al was het alleen maar doordat het de geest vertroebelt.
Bovenstaande is één van de oorzaken voor het feit dat veel vooruitstrevende mensen teleurgesteld zijn in de politiek; vanwege het ontbreken van een aansprekend alternatief voor een democratie die georganiseerd is rond de belangen van een kleine partijelite en een nog kleiner clubje superrijken - met politici die in dienst zijn van die superrijken, en die alles behalve een meerderheid van de bevolking achter zich hebben.
Het is ook één van de oorzaken van de populariteit van partijen als PVV, NSC, BBB en FvD; partijen waar ook de traditioneel linkse en rechtse kiezer zich tegenwoordig tot aangetrokken voelt - door het schijnbaar ontbreken van alternatieven voor Jakobijns, centralistisch, liberaal links.
Daarom is er een verbindende, praktische, Girondijnse politiek van onderop nodig. Een libertaire politiek, die Nederland en de Nederlanders écht vooruit wil helpen; met praktische ideeën voor meer vrijheid, voor individuen in de gebieden waar ze wonen en werken.
Een beweging met soevereinisme als methode; wat wil zeggen een libertaire politiek die niet alleen zorgt voor vrije individuen met een sterke cultuur - maar ook voor een vrij oftewel soeverein land. Individuen die in hun eigen land met een directe democratie van onderop zelf bepalen wat ze wel en niet willen, en hun oren niet meer laten hangen naar de grillen van Den Haag, of naar de hallucinante wensen van kleine minderheden zoals de woke- en genderideologen of naar megalomane supranationale staten zoals de (neoliberale) EU en haar grote voorbeeld: de Verenigde Staten van Amerika. Staten die onder het mom van vrijheid en democratie juist die vrijheid en democratie steeds verder inperken.
Een beweging ook die positieve vormen van anarchisme en populisme niet schuwt, omdat het een beweging wil zijn die, in navolging van het Franse ‘Mook’ Frontpopulaire, mensen van links, van rechts, van elders en van nergens wil verbinden met een praktische, libertaire politiek van de regio's. Een politiek waar nu eens een keertje niet politiek Den Haag, maar de burger in zijn eigen leefomgeving centraal staat; doordat er niet alleen geluisterd maar ook gehandeld wordt naar wat die burger eigenlijk wil.
Want, om de Franse denker en grondlegger van een anarchisme mèt een staat, Pierre Joseph Proudhon, te citeren: "politiek is de wetenschap van de vrijheid". Of zou dat althans moeten zijn.
Wat een Libertaire beweging zou kunnen willen:
Republiek der 12 verenigde Nederlanden
Natuurlijk is het zo langzamerhand wel eens tijd voor directe democratie met een gekozen staatshoofd. Voor een Nederland als confederatieve republiek, oftewel een republiek van onderop; net zoals de republiek der zeven verenigde Nederlanden ooit een confederatie van soevereine staten was.
En een Republiek, van res publica, gaat over de publieke zaak. Oftewel over een staat die er is voor haar burgers in plaats van andersom, met een democratie van, voor en door haar burgers en met zoveel mogelijk autonomie voor provincies, streken, steden, dorpen en gehuchten en zoveel mogelijk vrijheid en democratie voor de burgers die daar wonen.
Directe democratie en een zo groot mogelijke individuele vrijheid dus als belangrijke wapens tegen alle -ismes die die democratie en die vrijheid willen inperken. Een vrijheid die slechts begrensd wordt door de vrijheid van een ander. Want het woord sociaal betekent ook dat je je bewust bent van de anderen om je heen, en niet doet alsof de wereld alleen om jou draait.
In die republiek en in haar provincies, streken, dorpen en gehuchten worden volksvertegenwoordigers direct gekozen door (alle) bewoners van republiek, provincie, streek, dorp of gehucht, voor een periode van maximaal zeven jaar - en met een imperatief mandaat dat bij slecht presteren (bijvoorbeeld wanneer een gekozen volksvertegenwoordiger zich niet houdt aan het programma waarvoor hij gekozen is) jaarlijks per digid, misschien wel bij de belastingaangifte, kan worden ingetrokken.
In die republiek zijn bindende referenda voor belangrijke besluiten op landelijk, provinciaal, regionaal èn lokaal niveau - stad, streek, dorp en gehucht niet uitgezonderd - mogelijk. Een praktische verbetering die, zoals het succes van Zwitserland, maar bijvoorbeeld ook de oorspronkelijke tekst van de grondwet van de Franse vijfde republiek ons leert, gewoon werkt in de praktijk.
Strikte scheiding van kerk en staat
Een boek en een religie van meer dan duizend jaar oud kan natuurlijk niet de leidraad zijn voor een politiek anno 2024. Een libertaire beweging moet daarom een seculiere beweging zijn; want religie hoort niet thuis in de politiek of in het openbaar bestuur. En een libertaire beweging moet kritiek durven hebben op àlle religies - niet alleen op de christelijke. Wat natuurlijk niet betekent dat je individuele gelovigen doelbewust zou moeten kwetsen. Maar daar waar religie de politiek insluipt lopen vrije individuen het levensgrote gevaar van intolerantie, wanneer ze niet tot betreffende religie behoren. En dus zijn kritiek op religie(s) (of andere ideologieën die onnodig ten koste gaan van individuele vrijheid) en een duidelijke scheiding van kerk en staat belangrijk voor een echt libertaire beweging.
En dat geldt dus niet alleen voor traditionele religies, maar ook voor als ideologie vermomde zaken zoals het liberalisme, met haar blinde geloof in de onzichtbare hand van de heilige vrije markt die alles wel 'als vanzelf' voor ons zal oplossen.
Want het kan anno 2024 toch niet meer zo zijn dat het idee meer waard is dan de werkelijkheid - waarin mensen moeten leven. Of, om met Jan Schaefer te spreken: 'In gelul kan je niet wonen'.
Feminisme in plaats van woke en genderideologie
Feminisme
Vrouwen zijn in alles gelijk aan mannen; voor de wet. De praktijk moet daar echter nu eindelijk ook maar eens gevolg aan gaan geven - zonder aan welke vorm van discriminatie dan ook te doen. Want ja, ook positieve discriminatie is discriminatie. Niet iemands geslacht, maar iemands talent, kennis en ervaring moeten bepalen of iemand een autoriteit is op een bepaald thema en geschikt is voor wat hij (of zij) doet. En is iemand geschikt? Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat de hoogte van je beloning afhankelijk is van je geslacht.
Genderideologie
Vóór feminisme zijn betekent ook tégen genderideologie zijn. Iemand die als man of vrouw geboren is kan natuurlijk nooit een vrouw c.q. man worden. Kinderen mogen van een echt libertaire beweging nooit geslachtsveranderende operaties of hormoonbehandelingen met datzelfde doel ondergaan. De overheid moet haar minderjarige burgers beschermen, ook tegen deze hallucinante ideologie die elke realiteitszin mist. Want mensen zijn goed zoals ze geboren zijn en zijn gelijk voor de wet. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor heteroseksuele vrouwen - of mannen.
Wokisme
De Nederlandse cultuur is niet iets wat niet bestaat of te verwerpen is. Het is, net als een mens, iets dat te ontwikkelen of te beschaven is, met behoud van haar goede kanten. Blanke mensen hoef je geen witte mensen te noemen en zijn, net als ieder mens, niet verantwoordelijk voor de daden van hun (voor-) ouders. Onze joods-christelijke cultuur heeft weliswaar zo haar eigenaardigheden en zwarte bladzijdes; ze is nog altijd wel de cultuur waar wij uit voortkomen - en een cultuur die ons bijvoorbeeld in staat stelt in alle vrijheid... dit manifest te schrijven.
Met het verwerpen, selectief onderwijzen of zelfs het uitwissen van delen van onze geschiedenis - of het elkaar aanpraten van een moderne variant van de erfzonde - zorgen we niet dat het hier en nu, laat staan dat de toekomst praktisch verbeterd wordt.
Zwarte mensen en mensen met andere uiterlijke of innerlijke kenmerken dan de grote gemene deler zijn gelijk voor de wet maar dienen ook in de praktijk gelijke kansen te krijgen. Kansen die gebaseerd zijn op talent, kennis en ervaring; oftewel op zaken waar je als mens invloed op hebt, en niet op toevallige omstandigheden waar je niets aan kunt doen omdat je nu eenmaal zo geboren bent.
Echte participatie
In bedrijven en organisaties met meer dan 50 medewerkers moet de overheid met eenvoudige en begrijpelijke wetgeving de mogelijkheid faciliteren dat medewerkers hun leiders democratisch, bij meerderheid kunnen kiezen, en dat medewerkers democratisch, bij meerderheid, over belangrijke thema’s voor die organisatie en die medewerkers kunnen besluiten.
Zo worden medewerkers gestimuleerd met een prettig werkklimaat dat hen respecteert, waardeert en inspireert om hun talent, kennis en ervaring optimaal in te zetten, maar bijvoorbeeld ook gewoon - heel praktisch - om naar rato van talent, kennis en ervaring mee te delen in de winst van een bedrijf.
Wat links ook alweer is
Want we vergeten het wel eens in alle geweld van de liberale ideologie om ons heen, maar links kan natuurlijk helemaal niet liberaal zijn. Liberaal is rechts - omdat ze gelooft in de onzichtbare hand van de heilige vrije markt, die alles wel voor ons zal oplossen met haar ruissellement theorie, oftewel in goed Nederlands; haar trickle down theorie, die neerkomt op het geloof in een mythe: namelijk de mythe dat als we de superrijken maar steeds rijker laten worden de armen vanzelf ook rijker worden. Een mythe die al bijna twee eeuwen wordt gefalsificeerd door de werkelijkheid, en die de analyse - niet de oplossing (want gewelddadig) - van Marx onderschrijft: de rijken worden steeds rijker en de armen worden steeds armer - waardoor die armen uiteindelijk in opstand komen; zoals we nu onder veel meer tot uiting zien komen in de proteststemmen op PVV, NSC, BBB en FvD.
Maar in plaats van te stemmen op rechtse politieke partijen, kunnen we ook in protest komen door te kiezen voor een vreedzame revolutie; door te stemmen op een onafhankelijke politieke kandidaat die voortkomt uit een libertaire beweging.
En voor zo'n libertaire beweging betekent links nog het links van Viktor Hugo: een links dat rijkdom weet te produceren èn weet te verdelen.
En het goede nieuws is: voor dit alles is slechts een vreedzame revolutie nodig; een revolutie die al een feit is als we ons anders weten te organiseren - met een duidelijk alternatief voor de steeds verder achteruitwerkende liberale partijdemocratie.
J. Mekkes